Simojoen Lohiranta 29. - 31. 8. 2008

Pyhäsalmi

Simojoen Lohiranta oli syksyn kokoontumisen pääpaikka. Kokoontuminen alkoi kylläkin jo aamupäivällä Pyhäsalmelta. Kerholaisille oli varattu mahdollisuus kaivosvierailuun Pyhäsalmen kaivokseen. Isäntinä toimi paikalliset kerhon jäsenet Veikko ja Reijo.

Kävimme kaivoksen uudella 1410 tasolla, jonka syvyys maanpinnalta on 1410 metriä. Alhaalla oli kaikki sosiaalitilat ja toimistot eikä mistään olisi voinut arvata että oltiin melkein puolitoista kilometriä maanpinnan alla.

Alas mentiin todella tasaista ja nopeaa kyytiä. Korvat menivät lukkoon alas mennessä aivan samoin jos olisi menty ylöspäin. Malmi nousee samaa hissikuilua ylös, mutta ei samassa hissikopissa.

(Reijo tulevan työkoneensa kauhassa.)

Alhaalla oli siistiä ja vierailimme kaivoksen kunnossapidossa, jossa oli varaosat ja muut tarvikkeet siististi hyllyissä. Katselimme alhaalla esittelyvideon ja kiertelimme hieman kaivoksessa, mutta emme tietenkään varsinaisessa toimintapaikassa.

Simojoen Lohiranta

Pyhäsalmelta lähdettiin porukassa ajelemaan kohti 260 kilometrin päässä olevaa Simojoen Lohirantaa. Lohirantaan saavuttiin siinä 4 jälkeen iltapäivällä ja meitä odotti sämpyläkahvit ja sitten majoittautuminen. Sauna oli lämmitetty ja siellä oli hyvä varistaa matkapölyt iholta, vaikka matkalla olikin muutaman kerran vähän ripotellut vettäkin.

Saunan jälkeen istuttiin kodassa tunnelmallisen nuotion loimussa ja nautittiin iltapalaa. Loppu ilta sujui niin kodassa kuin ravintolankin puolella, jossa ainakin Jysky ja Ansku viihdyttivät meitä karaokea laulellen.

Lauantai valkeni aurinkoisena mutta tuulisena. Aamupalan jäkeen pidettiin kerhon sääntömääräinen syyskokous. Kokouksessa valittiin vuodelle 2009 puheenjohtaja ja hallitus.

Puheenjohtajana jatkaa Mauri Nurmi ja hallitukseen valittiin seuraavat jäsenet.
- Ari Tiensuu varapuheenjohtaja
- Sami Vironen rahastonhoitaja / jäsenhuoltaja
- Kokouksessa sihteeriksi valittiin Kati Voutilainen, mutta hän ilmoitti sunnuntaina ettei ole käytettävissä sihteerksi. Puheenjohtaja ja uusi hallitus valitsi jälkikäteen sihteeriksi Kaija Ryhdän.
- Muut hallituksen jäsenet: Esko Miettinen, Aaro Haikola ja Kati Voutilainen

Ruokailun jälkeen muut paitsi puheenjohtaja lähtivät pyörillä ajelemaan kohti Kemiä. Puheenjohtaja osti kalastusluvan ja painui innokkaana joen rantaan aikoen napata aika vonkaleen, mutta monen tunnin yrittämisen jälkeenkään ei saalista tullut.

Ajomatka suuntautui Simon, Simonkylän keskustan kautta kalasatamaan ja sieltä Wanhaan Pappilaan jossa oli kahvit. Viantien kautta Maksniemeen Kemin keskustaan ja sieltä sisäsatamaan. Porukka notkui kuulemma maisemia katsellen jonkin aikaa ja sitten ajettiin paluumatka Peurasaaren kautta takaisin Lohirantaan.

Iltapäiväksi puheenjohtaja oli kutsunut yllätysvieraan Eduskunnan Liikenne- ja Viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhosen kertomaan loppukesän aikaisesta tilanteesta liikenteessä ja varsinkin valiokunnan mielipiteen nykyisin yleistyvästä keskikaiteesta ja varsinkin jos se on vaijerista. Korhosen viesti oli valiokunnasta se että vaijerilla olevaa keskikaidetta ei saisi enään asentaa ja jo asennetut tulisi vaihtaa.

Lauantai ilta olikin sitten totuttua ruokailua ja saunomista sekä ravintolan palveluista nauttien. Lohirannan isäntä tarjosi meille saunan yhteyteen paljun eli lämminvesialtaan käyttöömme. Olimme todella kiitollisia tästä huomionosoituksesta ja viihdyimme hyvin.

Sunnuntai olikin sitten taas kotiinlähdön aika. Ryhmä lähti pienissä porukoissa ajelemaan kotiin päin aamiaisen jälkeen. Ajomatkaa kuitenkin muutamilla oli jopa yli 600 kilometriä. Puheenjohtajan kotimatka olikin sitten poikkeuksellinen, kun hänen matkakumppani sanoi työsopimuksen irti matkan puolessa välissä. Loppumatka sujuikin sitten autonkyydissä pyörän seuratessa perässä tulevissa peräkärryissä.

Kokoontuminen sujui taas mallikkaasti ja järjestelyt toimi. Kiitoksia järjestelyissä mukana olleille eli Arille ja Maurille sekä kiitos Lohirannan henkilökunnalle auliista ja hyvästä palvelusta.